VR i marknadsföring

Idag är vi uppkopplade 24/7, vilket innebär att vi inte längre tänker på eller reagerar på marknadsföring. Dock finns det nya sätt att få kunder att skapa anknytning till olika företag och produkter. Med hjälp av VR får företag nya möjligheter för marknadsföring och ett nytt sätt att kommunicera med sina kunder.

Vad är VR?

VR är en förkortning för Virtual Reality, vilket är en glasögonliknande anordning du spänner fast vid ögonen och kan se en låtsasmiljö framför dig. När du rör ditt huvud reagerar sensorerna i VR-headsetet och du befinner dig i en parallell värld. År 2017 förutsägs bli året då VR får sitt stora genomslag! Inte konstigt när det var årets julklapp år 2016.

Varför VR är bra inom marknadsföring

  • Genom ett VR-headset får kunderna ett helt nytt sätt att testa produkten, då man kan båda se, höra och uppleva den och därmed mer köpsugna på produkten. T.ex. Gjorde Mercedes en spännande reklamfilm för deras senaste SL, då du får följa med på en åktur genom Pacific Coast Highway. Du får uppleva bilens alla funktioner och känna på insidan av den. Ett perfekt sätt att marknadsföra produkten på och är ett sätt som även andra företag har testat på.

  • Då människor reagerar på ljud och bild skapar VR starkare och mer verkliga känslor än vad en vanlig video kan göra, vilket gör erfarenheten mer påtaglig och något man kommer komma ihåg. T.ex. Kan du titta på detta känslosamma klipp som illustrerar känslan av migrän för människor som aldrig tidigare upplevt det för att marknadsföra en ny medicin. Eftersom Människorna i klipper reagerar väldigt starkt, är det svårt att själv inte känna sympati, och detta klipp är något du kommer minnas.

  • Det visar att du och ditt företag är uppdaterade och hänger med i de snabba svängarna, och gärna att du ligger ett steg före alla andra. T.ex. kan du se Samsungs reklamfilm för deras VR-headset, du får se hur en struts får känslan av att flyga, vilket ska belysa att allt är möjligt. Ett väldigt underhållande klipp som man kommer ihåg ett bra tag!

Vare sig du har en mäklarfirma, ett bilföretag eller ska marknadsföra en energidryck, är VR ett perfekt sätt att göra det på. Låt dina kunder följa med in i den värld du vill att de ska uppleva och vad din produkt står för. Möjligheterna du och ditt företag har med marknadsföring med hjälp av VR är oändlig! Det är väldigt underhållande, berörande och ger ett starkt budskap för er produkt. Med hjälp av VR kommer folk komma ihåg er och er produkt – vilket är det slutgiltiga målet, eller hur?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *