Street-reklam i Hong Kong

28EDE9CE00000578-3089629-Think_twice_Organisers_hope_that_the_initiative_will_encourage_o-a-22_1432199505201

 

Reklam är något som är extremt viktigt för att föra fram budskap i dagens samhälle, speciellt med tanke på effekten av sociala medier och lättillgängligheten av internet i stora delar av världen. Ibland kan reklam få bakslag i och med upphovsrätt som känns bli starkare och starkare idag. Vi ser hur företag som Volvo använder Sveriges kanske kändaste kändisar, Zlatan och Avicii för att koppla sitt märke till något som unga och hela Sverige kan koppla till.

Men vi kan också se hur reklam kan få bakslag genom att använda något jättekänt. Tidigare i veckan när McDonalds på Folkungagatan använde Hammarbys logga för att marknadsföra sig fick enormt bakslag då många människor, genom sociala medier, började klaga över hur fotbollsklubbens märke användes.

Något jag själv föredrar är när reklam har tagits till en ny nivå, speciellt om den används för ett syfta att förbättra världen för alla parter. Det senaste helt genialiska jag sett är en reklam som just nu cirkulerar Hong Kongs gator. Här har 27 fantomen-ansikten, alltså icke verkliga ansikten men som fortfarande påminner om människor satts upp på nedfällbara stolar, i tunnelbanan, i galleriorna och  runt om i staden, med  texten ”Efterlysta” och en bild på skräp som de skräpat ned med. Detta är såklart en kampanj för att motverka nedskräpning, men den har fångat den uppmärksamhet som den behöver via sociala medier och fått uppmärksamhet över hela världen, som en slags Street-reklam känsla. Detta är den slags reklam världen behöver mer utav för att få den kraft den behöver på dagens marknad, ett sätt att tänka utanför lådan. En eloge till NGO firman i Hong Kong som stod för detta initiativ.