Olika roller på en reklambyrå

Alla olika reklambyrårer ser självklart olika ut men vi har sammansatt de mest vanliga positionerna och rollerna i ett företag som sysslar med reklam. För att kunna bevisa ett företags helhet är det viktigt att alla bitar på plats och de största områdena bemannade. Här kommer en förenklad form på tjänsterna hos en reklambyrå: 

Projektledare/Account Manager

Den här personen har den främst kontakten med kunderna för reklambyrån och däremellan sköts all kommunikation. Det vill säga som vad vill kunden ha, är kunden nöjd och så vidare vilket kan bildligt jämföras med en säljare. Projektledaren alternativt Account Managern är företagets ansikte utåt för kunden och har ett gott samarbete med plannern (se nedan). Den lägger upp kundens önskemål och konternueligt stämmer av med både kund och anställda under processens gång.

Planner

Om man är Planner behöver man god magkänsla och sunt förnuft. Personen ska förstå konsumenten och hitta insikter kring beteende. Därifrån läggs en strategi upp som blir grund för den kreativa briefen och med den lägga mark för smarta lösningar. I sin tur har Planner gott samarbete med kretörerna (se nedan) och hjälper även till så att dem finner de bästa ideérna och kreationerna. På mindre firmor hoppar man ofta över plannern och lämnar detta ansvar till projektledare eller kreatörer.

reklamplanner

 

Kreatörer

Som kreatör kan man jobba på två olika sätt, å en sidan finns det Creative Directors och på den andra finns det kreativa team av två. Då jobbar två stycken varav en är Art Director och andra CopyWriter. En Art director har hand om det visuella som framförs och har i det stora hela huvudansvaret. Copywriter har en ansvaret för texten som finns med i arbetet och är personen Creative Director har man hand om hela konceptet.

Produktionsledare

Att vara en produktionsledare är nästintill samma sak som fixare och den är den som får magin att flöda. Den ser till att processen går framåt och får saker att hända helt enkelt. Det är även dennes ansvarstagande att se till att alla steg sköts i rätt ordning och i samma kvalité. På större företag finns det ofta fler roller som ni kan läsa om nedan vilket gör att produktionsledaren har fler snören att dra i.

Övriga positioner

Vi har redan nämnt att man kan hoppa över till exempel plannern och låta steget mellan projektledare och kreatörer bli mindre. Trots att den ovanstående beskrivningen är standard så kommer fler positioner skapas när man är en större firma. Reklambyrår kan ha roller som dataanalytiker, affärsstrateger, sociala medier expert, digitala kreatörer, prodicenter, grafiska designers, webbutvecklare och mera. Det finns också jurister och ekonomer samt liknande som jobbar hos bolag som dessa lika som det finns på vanliga företag och i organisationer.