Regler för reklam

Är du redo för att annonsera och gör reklam för ditt företag, din organisation eller liknande? Då behöver du vara medveten om reglerna som finns för reklam och marknadsföring, som också inriktar sig på olika områden och kundkretsar. 

Allmänna regler för reklam och marknadsföring

Ibland är det vara svårt att veta vad som är reklam och inte. Det är också lurigt att man vet vad som är en annons och reklam men omedvetet påverkas av budskapet i marknadsföringen. Om du är interesserad för reklam och vill veta vad det är du kollar, lyssnar på eller om du ska marknadsföra ditt företag, evenemang eller organisation behöver du veta ett par saker.

  • “Det är reklam.”

En huvudsaklig regel för marknadsföring och reklam är att mottagaren ska vara säker på att det är en annons och reklam för en tjänst, produkt eller event. Det som också tydligt finnas med vem som står bakom reklamen och vem som är avsändaren. Det betyder att en annons i tidningen till exempel inte får lura kunden att det är en redaktionell artikel.

  • “Det stämmer och är trovärdigt.”

När företag eller organisationer går ut med en annons eller reklam måste all fakta vara bevislig och välgrundad. Till exempel kan inte avsändare ljuga om dess produkt, tjänst eller liknande för att få kunder mer interesserade. Allt som sägs och alla påståenden i reklamer måste vara sanna. Det måste även gå att bevisa från avsändarens håll om de möter på motstånd eller kritik.

Regler för reklam till barn

Att göra annonser eller rikta in sin reklam för barn har extra regler för att barn och ungdomar är  extra mottagliga för reklambudskap. Därför har man gjort mer stränga regler för barn och om man upplever någon reklam eller annons som bryter dessa regler kan man anmäla fallet till Konsumentverket.

  • Direkta köpuppmaningar

Det är inte tillåtet att ha direkta köpuppmaningar till barn och ungdomar under 18 års ålder. Till exempel uppmanande ord som “Köp nu!”, “Beställ idag!”, “Missa inte chansen!”.

  • Ingen direktreklam

När man är under 16 år får man inte motta direktreklam eftersom man inte är berättigad att ingå avtal. Det här förbudet gäller alla former av reklam och annonser som är adresserad till barnet och ungdomen under 16 år. Det gäller även på alla plattformar som brev, telefon, tv och sms.

  • Ingen TV-reklam för barn under 12 år

Det är förbjudet att visa marknadsföring och reklam till barn under 12 år i Sverige. Innan och efter barnprogram får det inte förekomma någon typ av reklam. Det får heller inte visas personer eller karaktärer i reklamfilm som finns med i barnprogram vilket då kan vara lockande för unga.

  • Reklam på internet

Idag är det vanligt att barn och unga är ute på internet och i Sverige finns det inget förbud mot reklam för barn här. Det finns dock riktlinjer och regler om hur det får se ut och innehålla. Först och främst tillträder en allmän regel om att det ska vara tydligt att det är reklam och att det absolut inte får utformas som ett spel, en lek eller liknande.

Regler för reklam i sociala medier

reklamfacebook

Som tidigare nämnt blir internet och sociala medier allt vanligare i alla åldrar. Därmed tillfaller även regler för reklam och annonser i social medier.

  • Reklam genom bloggar

Under det här avsnitten tilläggs att det är många bloggare som gör fel på internet när det kommer till marknadsföring av en produkt. Att skapa sin egna blogg har länge varit populära och för att kunna leva på sin skapade blogg får bloggare in pengar från företag. Det är genom att betala bloggaren en viss summa pengar för att använda, dokumentera och visa sina läsare företagets produkt eller tjänst. Konsumentverket har tagit fram en guide för att hjälpa bloggare göra rätt, den hittar du här.

  • Dold marknadsföring

Det är inte tillåtet i Sverige att göra så kallad dold markandsföring. Det ska tydligt framgå att i ditt blogginlägg, instagram foto eller Facebook-status att det handlar om reklam och marknadsföring. Som tidigare nämnt i allmänna regler är det också viktigt att ge ut informationen om vem som är avsändaren. Detta gäller även rörliga bild på exempelvis YouTube, Tumblr.

Exempel på otillåten allmän reklam

  • Löften är inte tillåtet inom reklam och marknadsföring. Då pratar man ofta om till exempel en andel viktminskning genom att ta ett piller.
  • Ordet ‘miljövänlig’ får enbart användas till exempel som marknadsföring för bilar om varan förbättrar eller inte alls påverkar miljön.
  • Större förpackningar än behövligt är förbjudet inom matindustrin. Du som konsument får inte tro att förpackningen innehåller mer mat än vad den gör.
  • Reklam för tobak- och alkoholvaror är strikt förbjudet.
  • En person som har en framträdande roll i nyhetsprogram får inte lov att vara med i reklam eller annonser.
  • Det är icke tillåtet att företag som du aldrig har varit kund hos skickar reklam via e-post eller sms som du inte medvetet har beställt.
  • All form av hot, våld och trakasserier är totalförbjudet i reklam.
  • Det finns särskilda riktlinjer för hur man får använda specifika ord som “Billigast”, “gratis”, “rea”, “garanti” och mera.