4 av 10 missar Facebook-reklam

fb

Idag lanserade analysföretaget Tobii en spännande studie som vi på Pemare har tagit del av. I studien förseddes 30 försöksperson med så kallad eyetracking-teknik som helt enkelt går ut på att man håller koll på vad användarna lägger fokus på när de besöker olika sajter.

I undersökningen riktade man in sig på att undersöka användarnas beteende på Facebook och man fick fram ett chockerande resultat som visar att hela 40% missar annonserna på Facebook. Det låter kanske inte som en hemsk siffra men med tanke på att man som annonsör betalar för antalet visningar så kan man generellt säga att man som annonsör betalar för 40% visningar som egentligen aldrig sker. Det sänker utan tvekan trovärdigheten för annonseringssystem som använder sig av impressions som underlag.

I övrigt så la man märke till att folk lägger allt större fokus på de annonser som hamnar i nyhetsflödet och att vi i allt större grad undviker högerspalten. Detta på grund av att vi under många år matats med annonser i högerspalten vilket gjort oss allt mer selektiva över var vi lägger fokus på en sajt. Konsumenterna blir svårare att nå genom annonsering och börjar helt enkelt bli blinda för vanliga annonsplaceringar. Därför är det viktigt att väva in annonserna direkt i det innehåll som användarna besöker sajten för. I Facebook blir det i statusuppdateringarna, på Aftonbladet i nyhetsartikeln och så vidare.

Slutsatsen man kan dra av den här undersökningen är att man bör undersöka hur pass trovärdigt och effektivt det egentligen är att köpa annonser efter antal visningar. Hur ska vi veta hur många som egentligen ser annonserna som vi betalar för?

Leave a Reply

Your email address will not be published.