Dagens och framtidens reklam

pema-reklam

Reklam är något som förändrats ordentligt under årens gång. Om du sade till en person under 70-talet att år 2015 så kommer vi ha trådlösa telefoner där vi kan ta del utav de senaste nyheterna, betala räkningar, deklarera, ta kort och spela musik via en tjänst som heter internet så hade de flesta nog funderat om du hade alla hästar i hagen. Idag är dock detta vår verklighet, och det har gått otroligt snabbt med teknikens utveckling att få ut reklamer i alla slags olika kanaler som vi använder oss utav idag.

Om vi tänker tillbaka när de första reklamannonserna kom i tidningarna i textform och till slut väldigt små bilder, till de större reklampelarna längst efter motorvägarna så har vi ändå kommit en bra bit på vägen kan man säga. Från tidningarna så gick reklamen sedan in i radion och reklam kunde nu styras mer än någonsin med hjälp av ljudets krafter. Företag började använda sig av kända person och personer med lena röster för att göra en mer personlig reklam som skulle skapa ett närmare band mellan kunderna och företagens produkter. Något som tog detta steg ännu längre var så klart när TV-reklamen fick sitt genombrott i och med att TV-apparater började bli vanligare och vanligare i stugorna. Att använda sig av skådespelare, musiker och andra kända ansikten blev även här en succé och kom att forma hur tv-reklamen såg ut väldigt länge. På 90-talet blev nästa succé att skapa reklamserier på TV med mindre kända skådespelare men som man skapade ett personligt band till. Några serier som går att nämna här är de kända Telia-reklamerna och ICA-reklamerna, något som hållit i sig ändå tills idag.

Hur reklam är utformat i dag tycker jag personligen är ganska snarlikt vad det var under 90-talet med den personliga touchen och försöket att få reklamen att bli mer tilltalande. Något som har ändrats mycket är att reklamer har blivit mer och mer välgjorda och lyxiga, ibland när man slår på tv’n och ser en reklam man inte sett tidigare är det svårt att urskilja om man kolla på en reklam, ett tv-program eller en film ibland. Skönhetsprodukter och bilmärken har länge tagit upp en stor del utav reklamen på tv och det känns ofta som om det är det enda man såg under många år. Bara under de senaste 12 månaderna har dock en ny boom hittat till vardagsrummen och det är reklamen från casinoföretag på nätet. Något som tidigare knappt funnits med på reklam-kartan har idag nästan tagit över svensk reklam på tv känns det som. Ni som kollat på tv den senaste tiden kan inte ha missat den otroliga upptagningen som branschen har gjort. Även här kan man se att vissa reklamsnuttar är otroligt välgjorda och många har också tagit in kändisar för att ge deras företag ett bekant ansikte. Som i alla branscher finns det välgjorda och mindre välgjorda reklamer och en som fångade vårt öga var reklamen från BetHard Casino. Den härliga spelbaren och även en jingle som det heter på engelska, en låtsnutt som ofta rimmar gjorde att den blev ett praktexempel på hur en reklam ska utformas. Vill du veta mer om deras reklam och även kolla på den hittar du Bethard Casino info här.

Det är enkelt att komma fram till att reklam går i vågor när det kommer till vilken form den kommer ut i och vad den förmedlar. Reklam i smartphones och på surfplattor kommer garanterat att öka då vår användning av dessa medier ökar markant. Sociala medier som Facebook och Instagram och streaming-tjänster som Spotify har även de infört reklam till både dator och bärbara enheter, plus den sedvanliga reklamen på tunnelbanor, tåg, reklampelare och alla möjliga platser där det finns plats. Tidningsreklam är kanske den kanal som börjar avta mer och mer då vi läser tidningar i pappersform mindre och mindre. Frågan som återstår är ju så klart vilken framtidens reklamkanal kommer att vara? Det känns som att vi idag har kommit så långt i den tekniska utvecklingen och det är svårt att se vad nästa steg blir. Kanske kommer vi se hologram i himmelen i form av reklam eller kanske kommer företagen skapa personliga meddelanden som pressas ut i din iPhone? Vad tror ni kommer vara framtida reklam