Den första robotskrivna annonsen

mrmmccannreklam

Ovanför ser ni annonsen som fått stor uppmärksamhet! I mars år 2016 lanserades annonsen av MRM//McCann tillsammans med kunden Visma den första annonsen som inleds med en copy skriven av artificiell intelligens det vill säga delvis skriven av en robot. Idén bakom annonsen var frågan om hur redovisningsbranschens framtid ser ut till en programvara byggd på artificiell intelligens när Stiftelsen för Strategisk Forskning listade de yrken som högst sannolikhet att ersättas med robotar vilket blev redovisningsassistenter. Svart var enligt följande:

”Det finns goda möjligheter för revisionsbyråer att öka produktiviteten och lönsamheten. Men det kan vara svårt att veta var dessa möjligheter finns och hur du kan utnyttja dem för att förbättras. 82% av revisionsbyråerna är mindre förberedda på utvecklingen och endast 18% är mycket väl förberedda på framtiden.”

Detta är också meningarna som Visma lägger in som kickstart på den halvt robotskrivna annonsen och det ska bli en ledande väg in i idén om ersättning av människors arbeten. Exprimentet var också för att demonstrera den tekniska utvecklingens framfart och som tidigare bara kunnat spekulerats kan det nu fastställas att digitaliseringen av arbeten är på riktigt. Christofer Weide, art director på MRM//McCann uttalar sig i en intervju till Dagens Media att han inte tror att robotarna är välskapta för att ersätta alla människor på reklambyråer med grund att det krävs lite hjärna och känsla.

vismareklam

Visma vill bli ledande i omställningen där robotar kommer kunna ersätta människors arbete vilket redan har visats på reklambyrån McCann Ericksson Japan som påstår sig ha tagit fram en robot som fungerar som creative director på byrån. I samband med lanseringen av annonsen har Visma gått ut med “Framtidshjälpen” på sin sajt online, vilket i samband med denne lovar att hjälpa landets redovisnings- och reklambyråer i omställningen till robotar.