Instagram – ett media för produktplacering

Det är få som lyckats ungå Instagram – det ständigt växande sociala nätverket för bilder. För dig som företag finns stor affärsnytta genom sociala medier som Instagram. I denna guide har vi samlat matnyttig information om lönsamheten som finns för företagare som använder Instagram som ett verktyg för marknadsföring. Vi tar också upp den problematik som finns kring produktplacering på Instagram och andra sociala medier. Trevlig läsning!

Instagram – ett lönsamt skyltfönster

Faktum är att kända instagramprofiler tjänar upp emot tiodubbla månadslöner bara genom att visa upp produkter på sitt instagramkonto. Dessa profiler har fått ett stort inflytande vilket företag snappat upp allt mer. En undersökning visade att Instagram genererar 58 gånger högre engagemang än det sociala mediet Facebook – det säger en hel del om proportionerna! Ett exempel är modebloggaren Angelica Blick som varje månad tjänar hundratusentals kronor på att marknadsföra produkter som passar hennes målgrupp av följare. En annan internationell Instagramkändis är Kylie Jenner, en av karaktärerna i den omtalade Kardashian-skaran. I dagsläget har Kylie över 58 miljoner följare och enligt uppgifter kan hon tjäna $300 000 på en enda bild. Som ni hör är det rätt sjuka summor det rör sig om!

Det finns en hel del lagar och riktlinjer när det handlar om produktplacering på sociala medier som Instagram. Enligt lag så måste exempelvis personen som visar upp produkten tydligt klargöra att posten avser reklam, detta kan göras genom att ett förtydigande i stil med “I samarbete med xx”, eller liknande. I sammanhanget talar mycket om “dold marknadsföring” eller “smygreklam” och det finns delade meningar om vem som egentligen bär ansvaret för det hela – är det företaget eller personen som publicerar bilden? Juristen Axel Frick hävdar att det är personen i fråga som bär ansvaret. “Det är en avvägning för personen som publicerar att själv avgöra om reklamen är korrekt annonsmärkt”  Lena Leigert håller inte med. “Man kan inte kräva av de här unga personerna, som kanske snabbt fått många följare, att de ska ha stenkoll på den här lagen. Men det kan man kräva av företagen.”. Läs mer om problematiken med produktplacering på Instagram här.

Skaffa ett företagskonto på Instagram

Vid sidan av att få stora Instagrammare att visa upp dina produkter bör ditt företag ha ett eget konto. Här gäller det att visa upp företaget från dess bästa sida för att partners och kunder ska få en rättvis och trevlig bild av företaget. Åsikterna om hur upplägget bör vara varierar, en del menar att professionalism är viktigt medan somliga anser att ett personligt präglat konto är mer intressant. Ett företag som satsar på en personlig skildring är resebolaget VING som varje vecka låter sina anställda världen över gästspela på företagets konto – roligt och kreativt!

  • Använd hashtags för större spridning och ökad leverans.
  • Sammankoppla med Facebook.
  • Var aktiv i kommentarsfälten på andras konton.
  • Var personlig!
  • Var professionell!

I denna guide kan du läsa mer om hur du kan använda instagram som företagare.