Reklam i samhället

icastig1200

Reklam spelar en viktig roll i samhället. Den skapar konkurrens, den informerar och den bidrar till arbete och tillväxt. Reklamen upplyser konsumenter till om ny tjänster och nya produkter. Vad vore en uppfinning om ingen fick reda på att den existerade? Utan reklam så är till och med världens bästa idé helt värdelös. En värld med reklam är bra för alla. Men det är väldigt viktigt att konsumenten inte känner sig lurad, vilseledd eller diskriminerad av reklamen. Det finns många åsikter när de kommer till reklam.

Har du någonsin funderat på om de är någon som sitter och bestämmer om reklamen är bra eller dålig? Det gör det faktiskt. Däremot så går det inte att garantera till 100% att reklamen kommer fungerar eftersom att det finns så många andra faktorer som skall spela in. Vi människor tar beslut efter hur det känns, vi kan ha sovit dåligt, bråkat med sambon, spillt kaffe på de ljusa byxorna med mera. Detta kan påverka vad vi tycker om kampanjen på ett negativt sätt. Hade vi istället vaknat upp av att allt var fri och fröjd så hade vi kanske påverkats av kampanjen på ett positivt sätt.

Det är en utmaningen förutsäga vad människor känner, det är enormt svårt att veta hur en hel målgrupp skall regera på en kampanj. Därav går det aldrig att vara hundraprocentig när det gäller reklam. Därför lovar vi aldrig på Pemare Reklambyrå guld och gröna skogar till våra uppdragsgivare, det är bara tomma löften som aldrig någonsin kommer gå att uppfylla.

Nästan gång du ser en reklam, ställ dig istället frågan: Vad går reklamen ut på? Det är det som är syftet med all reklam, låt inte dina känslor tar över.

Vad är egentligen syftet med bilden på ICA-Stig som intar Steve Jobs klassiska pose? Kommentera gärna vad ni själva tror och tycker.

Med vänliga hälsningar,

Per Mareld

Grundare och VD 

Pemare Reklambyrå