Reklamanalys – H&M

H&M senaste reklamfilm om Höstkollektionen år 2016 blev en revolutionerande, inspirerande och modern film som många har väntat på. Den sprids snabbt via sociala medier och klädkedjan hyllas stort för deras mest aktuella marknadsföring hittils.

Om reklamfilmen:

“Entertaining, opinionated, off-beat and fearless.” Med fyra engelska ord beskrivs reklamfilmen som satt nya vägar för hur modebranschen presenteras. Med titeln “Ladylike” och en version av artisten Lion Babes låt “She’s a Lady” i bakgrunden kommer hela budskapet och temat fram. Modellerna i TV-reklamfilmen är bland andra Lauren Hutton, Adwoa Aboah, Hari Nef, Pum Lefebure och Jillian Hervey (som också titulerar sig som Lion Babe).

Visning och målgrupp:

Reklamfilmen är uppbygd med flera olika scener där karaktärerna presenteras. Det är kvinnor i alla olika former som är ut på stan, i badrummet, på lyxrestaurang, i hissen, på jobbet, i bilen, på tunnelbanan och andra ställen. De gör vardagliga ting som är ute på bar, på möten, beställer mat, badar i pool och så vidare. Det är en klar inriktning mot kvinnor och damer i H&Ms reklam och det är i alla former utöver den sterotypiska modellsformen.

hmreklamfilm
hmreklamfilmyoutube

Bilder från reklamfilmen.

Medverkande, budskap och symbolik:

De medverkande modellerna i H&M senaste reklamfilm är i människors alla olika skepnader. Det är helt klart en film om hur olika kvinnors kroppar, hudfärg och stil är vilket är en härlig syn. Tidigare ställs modellerna efter hårda krav om deras utformning och utseende vilket här inte är aktuellt. Kvinnorna är vackra och tillåts på bästa sändningstid att bara få vara sig själv. Budskapet med H&Ms reklamfilm är just detta, att kvinnor är kvinnor i alla dess utseenden och det är accepeterat att se på det bästa sändningstid.

Symboliken tolkar vi som att den går tillbaka till H&Ms utbud. I filmen, de medverkande modellerna är i olika storlekar samtidigt som de har olika stilar, vilket speglas på utbudet av klädstorlekar och olika klädstilar för alla sorters kvinnor. En briljant säljidé som får kvinnor att vilja köpa H&Ms kläder vilket är hela poäng med filmen för marknadsföring.

Slutord och betyg:

Det uppskattas att H&M tagit ett steg ifrån modevärlden som vi vet om den, att strunta i att enbart visa en kroppstyp och istället nu visar med variation precis som verkligenheten är. Tyvärr kopplas budskapet också alldeles för mycket ihop med gammal, “hederlig” reklam om kvinnokläder och accessoarer. De olika typerna av kvinnorna och deras kroppar sätts i fokus istället för kläderna som har en bred utsträckning här och det som egentligen ska säljas in här. Vi ger ändå betyg för deras stora vändning mot rätt håll och därefter får samhället göra en anpassning. Betyg: 4/5

Läs mer om reklamfilmen här.
Se hela reklamfilmen här nedan: