Just nu samlas Sveriges politiker, journalister och PR-byråer i Almedalen för att nätverka och lyssna på föreläsningar. Almedalsveckan körde igång den 28 juni och håller på hela vägen till den 5 juli. Varje dag så kommer ett nytt parti att ställa sig upp i talarstolen, hittills har Centerpartier, Socialdemokraterna och Kristdemokraterna haft sina partiledartal där man gett sin syn på svensk politik och vad man kommer fokusera på i år.
Resterande delen av veckan kommer se ut som följande:
- Onsdag 1 juli, Sverigedemokraterna
- Torsdag 2 juli, Miljöpartiet.
- Fredag 3 juli, Moderaterna
- Lördag 4 juli, Vänsterpartiet
- Söndag 5 juli, Folkpartiet
Vi kommer nog åka förbi en sväng och mingla lite med branschkollegor som sig bör. Men vi tänkte försöka ge lite tips för er som ska besöka Almedalen och vad man kan göra för att nå ut till en bredare publik. När det gäller mediebruset så har det blivit allt svårare att nå ut med sina kampanjer och nå ut till läsarna. Förra året så skickade man ut nästan hela 200 000 tweets under veckan vilket är en enorm mängd att lyckas sticka ut i.
Det bästa tipset vi kan ge är att använda ämnesspecifika taggar för att man ska göra det enkelt för andra att följa konversationen och budskapet som du skickar ut. Det är bara att börja skicka ut tweets och tagga det på ett bra sätt så kommer folk att lägga märke till er kommunikation till slut. Försök även att starta dialoger med föreläsare och inflytelserika personer så visar det att du också bidrar med något och du bygger upp ett bra rykte.
Överlag så har Twitter blivit ett viktigt verktyg för att synas under Almedalen och för att nå en bred publik utanför mediebubblan så är det verkligen ett verktyg som ger stora möjligheter. Hoppas ni får en trevlig vistelse och många givande möten, vi ses kanske i vimlet!