Svenska byråer har guldläge i Cannes

Imorgon är det äntligen dags för den härliga tillställningen i Cannes igen. Med hela 8 svenska nomineringar så hoppas vi att Sverige kan lyckas sno åt oss något välförtjänt pris. Den som har störst chanser att kamma hem ett pris är utan tvekan Forsman & Bodenfors kampanj som kallas för “805 million names” där Zlatan Ibrahimovic visade upp ett antal nya tatueringar föreställande namn för att uppmärksamma problemen med världssvälten. Den kampanjen har blivit nominerad hela två gånger.

Det var i en match tidigare i år som Zlatan drog av sig tröjan för att fira ett mål mot konkurrenten Caen. Då visade sig ett antal nya tatueringar och det började genast spekuleras i var de här tatueringarna kom ifrån och vad namnen hade för betydelse. Det dröjde inte särskilt länge innan Zlatan satt där vid presskonferensen och berättade att han var en frontman för FN:s program för barnfattigdom runt om i världen. Några dagar senare laddades kampanjfilmen upp på YouTube och man har idag lyckats samla ihop hela 5,5 miljoner visningar vilket är en otroligt bra siffra.

För att byta ämne en del så är vi riktigt imponerade av Zlatans varumärkesbyggande och de strategiska val som han gör. FN-kampanjen är något han själv sökt upp för att vara med i och det handlar helt enkelt om att han vill bygga upp sin profil för att vara med ödmjuk och folklig. Likadant med Volvo-reklamen där han tryckte väldigt mycket på svenskhet och tryggheten som det ger. Han har blivit en riktigt bra varumärkesstrateg och de val han har gjort har verkligen boostat hans profil i rätt riktning.

I framtiden så spår vi att Zlatan kommer fortsätta att bygga sitt varumärke i den här riktningen för att när själva fotbollskarriären väl är över kunna fortsätta leva på sitt starka och välprofilerade varumärke. Zlatan är inte bara en av världens bästa fotbollsspelare utan han har dessutom lyckats bli en av de bästa varumärkesstrategerna. Det är minst sagt imponerande att gå från en kaxig bad boy till att några år senare ha ett ödmjukt och folkligt varumärke som uppskattas av alla.

Förutom Forsman & Bodenfors så har DDB en kandidat i kampanjen för Galaxy S6 som även den nomineras två gånger. Vi får bara hålla tummarna att det går vägen för de svenska byråerna i morgondagens prisutdelning.