Shell har varit lite anonyma på sistone och inte kört några större kampanjer om man jämför med deras konkurrenter. Statoil har kört hårt på TV-reklam och har levererat riktigt bra kampanjer som lyft varumärket till en ny nivå. Men nu i dagarna så startar Shell en ny fräsch kampanj som bygger på ett helt nytt koncept med mer känslor.
Första filmen som man levererar är riktigt bra och är helt enkelt en kärleksförklaring till bilen. Vi tror att det kommer bli en riktigt bra kampanj som kan leda till ett stärkt varumärke för Shell som har hamnat lite på efterkälken när det kommer till varumärkesbyggande. Men med den här kampanjen tror vi att man kommer få svenskarna att känna igen sig i hur livet med bil verkligen ser ut. Vi är en hel del som spenderar många timmar av våra liv i bilen och under den här tiden är det mycket känslor som man hinner uppleva och bearbeta i bilen. Både glädje, sorg och frustration är nog vanliga inslag i en bilpendlares vardag.
Man kommer gå ut hårt med kampanjen och kör den på flera olika kanaler samtidigt. Förutom tv så blir det fokus på sociala medier och även radio. Något som vi tycker är ett bra och roligt grepp är att man i sommar kommer uppmuntra sina följare på Instagram att dela med sig av sina bästa stunder i bilen. På så sätt skapar man en relation mellan kunden och varumärket vilket kommer stärka Shell rejält. Spännande tycker vi och visst är filmen riktigt bra?
En eloge till Klirr Stockholm och produktionsbolaget Acne film som har varit med och tagit fram den här nya kampanjen.