Försvarsmakten och svenska dialekter

hbt-forsvaret

Kan en dialekt påverka hur bra resultat en reklam får beroende på vilken dialekt det är? Detta har en studie från Lunds Universitet tagit fram. Vilken tror du är ”bäst”?

Från Lunds universitet har de nu tagit fram studien på hur olika dialekter står sig på den svenska reklammarknaden och de har tydligt sett att det finns olika skillnader hur dialekterna skiljer sig, både i sina egna marker och utanför. Rikssvenskan skapar ingen varumärkespersonlighet utan uppfattas snarare som identitetslös. Skåningar föredrar att höra skånska i reklamer medans norrlänningar inte är lika knutna till att höra sin egen dialekt. Skånskan har också blivit fått etiketten att vara sofistikerad och spännande i jämförelse med norrländskan. Det var enkelt att fastställa att rikssvenska användes i överlägsen utsträckning när det kommer till radioreklam, men vilken dialekt som faktiskt skulle vara bäst, det är de inte helt hundra på ännu.

En reklam som på senare fått mycket uppmärksamhet är försvarsmaktens nya reklam. Sverige är ett land som ligger långt fram när det kommer till HBT-frågorna, och denna gången kände militären att de ville belysa att de också har samma tänk. Reklamen är en soldat i full kamouflering och ansiktsmålning, men med den lysande HBTQ-flaggan påsydd på armen med sloganen ”Vissa saker ska man inte behöva kamouflera”. Detta tycker vi på Pemare reklambyrå är helt rätt och får ses som nästa steg i att interagera HBTQ frågan i reklam och i dagliga saker som till exempel försvarsmakten. Eloge till försvarsmakten som alltid haft originella och roliga reklamer på språng.