YouTube och betald marknadsföring

Det var under en solig dag i Maj 2005 som en helt ny webbplats lanserades. Dess konceptet var okomplicerat och tillgängligt – en gemensam hemsida där vem som helst kan publicera filmklipp som alla kan titta på. Nyheten spreds snabbt och idag, år 2017, är det förmodligen få som inte vet vad YouTube är. Med över en biljon användare är hemsidan en av de största på hela internet och åtkomligt i mer än 88 länder. Kapitalet har vuxit sig allt större för googles dotterbolag och sidan har i dag en välförtjänt 2:a på Alexas populära och högklassa rankningssystem över internets mest besökta webbplatser. 

Medan YouTube växte sig allt större med åren gjorde antalet användare det samma. Och i och med att antalet användare ökade gjorde även antalet uppladdade videoklipp det samma. Helt plötsligt fanns en rad olika kategorier genom vilka man som åskådare kunde bläddra efter tycke och smak. Raskt började gemenskaper bildas på webbplatsen och en som växte sig allt kraftigare var den som omfattade skönhet- och sminkfilmer. Det började bli allt vanligare att tjejer, senare kallade Beauty Gurus, i åldrarna 15-20 satte sig ner framför en kamera och pratade om smink, skönhet och mode, och sedan laddade upp klippen på sina YouTube-kanaler.

YouTube

Ytterligare en av gemenskaperna som började tillta på YouTube var inom vlogg-kategorin. En vlogg, på engelska “vlog”, innebär att man skapar en videoblogg, det vill säga ett blogginlägg i videoform. Dessa vloggar kan innehålla många olika saker, allt från vanliga filmklipp utan kommentarer till redigerade filmer där uppladdaren pratar om diverse ämnen. Då denna kategori i regel är väldigt bred och inte hade några vidare krav på mallar för innehållet, blev antalet vloggare många. Än i dag består en enorm del av YouTubes uppladdade klipp av vloggar och några av de mest populära vlogg-kanalerna, vlog channels, har miljontals prenumeranter.

I och med den växande framgång som gynnade dessa YouTubers började företag se detta som en enorm tillgång. Helt plötsligt fanns en enorm plattform på vilken alla kategorier representeras av framgångsrika privatpersoner som laddar upp filmer. Det dröjde därför inte länge innan fenomenet “sponsrade videor” myntades. Detta innebar att företag började kontakta inflytelserika YouTubers och erbjöd en summa i utbyte mot marknadsföring av en eller flera produkter och tjänster. Konceptet var onekligen en win-win-situation och detta utgjorde grunden till dess succé. Företag fick effektiv marknadsföring och marknadsförare fick enkla pengar, en bärande idé som än idag dominerar YouTube.

Framgångarna främjade alltså båda parter, vilket väckte reaktioner hos den tredje. Kvar blev tittarna, prenumeranterna, som inte längre fick ta emot sanningsenliga recensioner och uppriktigt innehåll, utan i stället betalda åsikter och mutad marknadsföring. Starka reaktioner väcktes och under en kritisk period gick konceptet inte runt över huvud taget. Med tiden har dock fenomenet med sponsrade videos normaliserats och idag är majoriteten av innehållet på YouTube betalt. Även om konceptet, enligt vissa, delvis bygger på omoraliska grunder har det genererat oerhörda kapital för ett flertal inblandade parter med tiden. Dock kan man ifrågasätta hur pass hållbart detta ekonomiska kretslopp är i längden. Sociala medier och propaganda kommer inom samtida förbindelser vara konstant kopplade till varandra. För att se till en hållbar och gynnsam utveckling måste man analysera och till viss mån kunna förutsätta de inblandade faktorerna, vilket kan vara svårt med en flytande målgrupp. Men onekligen är YouTube en riktigt effektiv plattform för marknadsföring, som det ser ut i nuläget.

Youtube samarbete