Reklamfilm genom tiderna

Ingen tvekan på att sättet vi gör reklam på  uppaterar sig och förnyar sig med åren. Vilket de egentligen måste för att hålla kunde intresserad och för att tekniken utvecklas som sätts i fokus i dagens media. Det startade i USA år 1941 den 1:a juli, då visades en klockreklam från klocktillverkaren Bulova som betalade 4 dollar till tv-bolaget WNBTi New York. Det kan inte låter så mycket nu men på den tiden var det en hel del. Det tog en lång tid innan det började visas reklam, det började dyka upp på 20-talet men tog fart först år 1948 då man tyckte att reklam skulle löna sig och nå tillräckligt många kunder. Det var en outforskad mark som skapade förvirring och oreda men på mitten av 50-talet kom man på att det bästa sättet att marknadsföra sig var genom att skapa en tv-serie för sitt varumärke. Exempelvis fanns Colgate Comedy Hour, Coke time och liknande.

colgatecomedyhour coketimereklam

Den första TV-reklamen som kom till Europa var i Storbritannien den 22 september 1955. Reklam kom till Sverige samtidigt som TV:n kom vilket var på 1950-talet och då bestämde den svenska staten att TV:n skulle vara reklamfri. I slutet av 80-talet visades den reklamfilmer på TV från utlandet och Sverige beslöt sig för att upphäva förbudet. Det riktades mycket kritik mot reklamen, Sven Lindqvist kom år 1957 ut med boken “Reklamen är livsfarlig” där han gick mot anfall mot marknadsföringsstrategin. Han ansåg i stora drag att marknadsföring förändrade människor, deras tankar, känslor och deras liv. Han vill inför ett reklamförbud igen men den svenska allmänheten vill inte ge med sig. Majoriteten var positiv till reklamen som visades och en undersökning gjordes som visade att otroliga 91% motsatte sig ett reklamförbud.

Man kan inte undkomma att tänka på hur reklamen hade sett ut om de hade kommit in på t.ex. en annan nisch år 1950 eller ett annat sätt att göra reklam på TV. Vill du se eller är intresserad av gamla reklamfilmer liksom nya som kan du hitta massor här. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.