Unruly är ett marknadsföringsföretag som sysslar får videofilmer sedda, delade och älskade över hela webben som når ut till alla världens länder. I slutet av år 2016 listade företaget de tjugo mest sedda och delade reklamfilmerna som vi nu har fått hys om. Här kommer de mest älskade reklamfilmerna under förgångna året:
Första plats:
Varuhuskedjan John Lewis har anledning till att fira då de vann platsen som den mest delade reklamfilmen under förra året och deras julreklam som kallas “#BusterTheBoxer” har ni säkert redan sett. Videon knep snabbt en första plats och delades totalt 1 949 387 gånger i olika sociala medier-forum. Reklamen ställs i fokus på en boxerhund, en grävling, en igelkott och en räv som roar sig på en studsmatta som tillhör en familjs vars dotter älskar att hoppa i sängen. Du kan se hela reklamfilmen med slogan “Gifts that everyone will love” från John Lewis här!
Andra plats:
Den andra mest delade reklamfilmen under år 2016 var videon för Paralympics i Rio de Janiero med den catchiga slogan “We’re The Superhumans”. Reklamfilmen är 3:12 minuter lång och är den allra mest delade OS-reklamen genom tiderna vilket är en riktigt bra första plats i sig. Reklamfilmen för Paralympics inleds med en man som spelare trummor och en full orkester hänger snabbt på. I videon kan vi senare se olika grenar i OS som varvas med vardaliga ting som idrottsutövarna är med om. Videon är fartfylld och positiv inspirerad till att kunna utöva sport, vardagligt liv och extraordinära ting. Se hela reklamfilmen som totalt fick 1 851 533 delningar här:
Tredje plats:
På en hederlig tredje plats kom Shells reklamfilm som beskriver den bästa dagen i ens liv. Den beskriver att världens behöver nya sätt att bygga och generera el samt kraft på och videon visar musikanter som samarbetar med innovatörer inom energi för att skapa en framtid tillsammans. Det är även vad Shell har använt som slogan för reklamvideon “#Makethefuture” och artisterna i reklamfilmen sjunger “Best Day of My Life” som bandet American Authors sjunger original på. Du kan se alla tips på att bli sparsam när det gäller energi genom reklamfilmer här nedan:
Topp tio flest delningar under år 2016:
4. Vodafone – “Ramadan 2016” → 1,435,350 delningar
5. OK Go & S7 Airlines – “Upside Down and Inside Out” → 1,240,842 delningar
6. Nike – “The Switch” → 969,650 delningar
7. Doritos – “Ultrasound” → 893,465 delningar
8. Ariel – “#sharetheload” → 877,558 delningar
9. Cadbury’s Dairy Milk – “Aliens” → 852,895 delningar
10. 7 Eleven Thailand – “Teachers” → 792,328 delningar