SVT gjorde nyligen en granskning inom sociala medier och bloggar om så kallad smygreklam som försiggår. Detta skedde med syfte att kartlägga influencers och företags arbete med redaktionella samarbeten och hur det finns ett utbrett problem med att reklammärkning uteblir, så väl om den är medveten eller inte. Den dolda reklamen har gått så långt så att marknadsföringslagen ses över för att komma till rätta med denna typen av reklam.
– Om vi ser tydligt att det behövs en justering av lagstiftningen så är vi beredda att gå vidare med det, säger Per Bolund (Konsumentminister, MP). Youtube, en mycket välkänd website som erbjuder videos i alla former, bör definitivt kunna ta bort den olovliga smygreklamen, på samma sätt som de filtrerar till exempel brott mot upphovsrätten och pornografi tillägger Bolund.
Blogg webbsiten “Better bloggers” har varit med och granskat samt startat en kampanj emot att göra smygreklam. #JagSmyerInte har spridit sig och hela 170 personer har hittills skrivit på upproret och den listan växer varje dag. SVTs granskning har skapat en livlig debatt och det var på grund av ovisheten på sociala medier och på internet som gjorde att Better bloggers startade kampanjen. De vill uppmana bloggare att upplysa sig själva om marknadsföringens innehåll och hur denna är applicerbar på det arbete de gör.
Vad gör Better Bloggers?
Better Bloggers arbetar för en professionell bloggbransch där bloggare och influencers är medvetna om sina rättigheter och skyldigheter som yrkespersoner – vi uppmanar därmed då det starkaste att följa marknadsföringslagen och vara tydliga mot sina följare vad som är betalda samarbeten, annonslänkar och pr-utskick.