År 2016 bästa reklamfilmer

Unruly är ett marknadsföringsföretag som sysslar får videofilmer sedda, delade och älskade över hela webben som når ut till alla världens länder. I slutet av år 2016 listade företaget de tjugo mest sedda och delade reklamfilmerna som vi nu har fått hys om. Här kommer de mest älskade reklamfilmerna under förgångna året:  Första plats: Varuhuskedjan John Lewis har anledning till att fira då de vann platsen som den mest delade reklamfilmen under förra året och deras julreklam som kallas “#BusterTheBoxer” har ni säkert redan sett. Videon knep snabbt en första plats och delades totalt 1 949 387 gånger i olika sociala medier-forum. Reklamen ställs i fokus på en boxerhund, en grävling, en igelkott och en räv som roar sig på en studsmatta som tillhör en familjs vars dotter älskar att hoppa i sängen. Du kan se hela reklamfilmen med slogan “Gifts that everyone will love” från John Lewis här! Andra plats: Den andra mest delade reklamfilmen under år 2016 var videon för Paralympics i Rio de Janiero med den catchiga slogan “We’re The Superhumans”. Reklamfilmen är 3:12 minuter lång och är den allra mest delade OS-reklamen genom tiderna vilket är en riktigt bra första plats i sig. Reklamfilmen för Paralympics Read More …

Fusk till högskoleprovet säljs med sponsrad marknadsföring

1 april är det dags för nästa omgång av högskoleprovet och redan nu sitter tusentals studenter och pluggar för fullt. Men det finns studenter som väljer den olagliga vägen. Via sponsrade inlägg säljs nu fusk till provet, och enligt företaget som står bakom allt garanteras ett resultat mellan 1.4 – 2.0. Det är dock ingen billig historia det här. För 38 900 kr kan du köpa ett “kit” med microhörsnäckor av högsta kvalitet. I dem kommer en röst tala om för dig vad du ska skriva på respektive fråga. Marknadsföringen sker bland annat på Facebook med så kallade sponsrade inlägg. Det har gjort att många användare har hört av sig till Universitets- och högskolerådet som också upprörts av det hela. UHR ser gärna att man tillåts kroppsvisitering av alla som ska skriva provet. Den dörren är dock stängd, men UHR vill att frågan utreds på högre ort. Den här typen av fusk är dock olaglig och den som blir påkommen kan få upp till 6 månader i fängelse, vilket också gäller den som säljer fusket. Tidigare var det inte straffbart utan det enda som kunde hända var att provet ogiltigförklarades. Däremot kunde personer, som vid misstanke om fusk, bli förbjudna att skriva provet Read More …

Content Marketing

Marknadsföring Marknadsföring är ett oerhört brett begrepp. För vissa innebär marknadsföring förmågan att förmedla ett budskap, andra tolkar det mer som ett renodlat verktyg för att kunna sälja sin produkt i så stor utsträckning som möjligt. Vi har tidigare fördjupat oss i sociala medier och säljinriktad marketing – idag ska vi göra en djupdykning ner i världens av content marketing. Vad är content marketing? Content Marketing handlar om att förmedla, och verktyget vi har till hjälp är innehåll. Kortfattat menar man att avsändaren som mest troligt är ett företag, marknadsför sig genom att skapa ett bra och relevant innehåll med hjälp av att ha en smart strategi för hur man når ut sin sin målgrupp. Detta kan vara via bild, text, ljud eller något annat. Vi hittade ett cistat av Joakim Arthammar, författaren till ”Content marketing för alla” (har du inte läst denna rekommenderar vi att du gör det!) Hur som helt, Joakim pratar om Content Marketing på ett sätt som inspirerar. Så här säger han ”Content marketing är ett arbetssätt för att förändra målgruppens beteende genom att ge tillgång till värdeskapande innehåll på företagets egna plattformar. Innehållet sprids främst i egna kanaler, men kan även marknadsföras via köpta och Read More …

N1CE Frozen Cocktail fälls

  I slutet av oktober rapporterade SVT att annonser och reklam för alkoholhaltig isglass fälls av Reklamombudmannens opinionsnämd. Det är N1CE Frozen Cocktail som är huvudrollen i fråga, som innehåller fem procent alkohol, klassas inte som dryck och omfattas därmed inte av alkohollagen meddelar artikeln. Det nyligen nekade produkten såldes via matkedjor på internet och i vissa matbutiker men upproret började i somras då nämnden, branschens eget självregleringsorgan utan sanktionsmedel ansåg att reklamen utformats “utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”. Detta på grund av att marknadsföringen riktade sig till barn och ungdomar och konsumentverket har fått många klagomål samt en namninsamling med tusentals underskrifter.

Reklamanalys – H&M

H&M senaste reklamfilm om Höstkollektionen år 2016 blev en revolutionerande, inspirerande och modern film som många har väntat på. Den sprids snabbt via sociala medier och klädkedjan hyllas stort för deras mest aktuella marknadsföring hittils. Om reklamfilmen: “Entertaining, opinionated, off-beat and fearless.” Med fyra engelska ord beskrivs reklamfilmen som satt nya vägar för hur modebranschen presenteras. Med titeln “Ladylike” och en version av artisten Lion Babes låt “She’s a Lady” i bakgrunden kommer hela budskapet och temat fram. Modellerna i TV-reklamfilmen är bland andra Lauren Hutton, Adwoa Aboah, Hari Nef, Pum Lefebure och Jillian Hervey (som också titulerar sig som Lion Babe). Visning och målgrupp: Reklamfilmen är uppbygd med flera olika scener där karaktärerna presenteras. Det är kvinnor i alla olika former som är ut på stan, i badrummet, på lyxrestaurang, i hissen, på jobbet, i bilen, på tunnelbanan och andra ställen. De gör vardagliga ting som är ute på bar, på möten, beställer mat, badar i pool och så vidare. Det är en klar inriktning mot kvinnor och damer i H&Ms reklam och det är i alla former utöver den sterotypiska modellsformen. Bilder från reklamfilmen. Medverkande, budskap och symbolik: De medverkande modellerna i H&M senaste reklamfilm är i människors alla olika Read More …

Marknadsföringen för spelbolag

Spelmarknaden i Sverige har exploderat på de senaste 20 åren och det är starkt sammankopplat med den marknadesföring som spelbolagen investerar i. Samtidigt som det är en spännande marknaden som upplyst snabbt och effektivt är frågorna stor hurvida spelbranschen tar sig an reklamen. Reklam om spel i Sverige är relativt nytt och ansågs länge vara moraliskt förkastligt. Centralt i diskussionen är hurvida reklamen och marknadsföringen är missledande eller inte vilket är ett brott mot marknadsföringslagen (MFL 9, 10 och 12-17 §§, källa: http://www.riksdagen.se/). Reklamens utformning Ulf Dahlqvist och Magnus Linde som ger fram teorier om retorik, genusschema och reklamutformning menar på att i spelbolagens tv-reklamer och radioreklamer där de främst brukar framstå, finns ofta en kändis med. En välkända svensk eller med en annan nationalitet person som då kan innebära att vilseleda tittaren. Det är på grund av att kändisen tenderar att ta över reklamen av casino och spel därmed skyla reklamens budskap. Samma gäller nakenhet i marknadsföring och reklam, då tittarens fokus går iväg från den säljande produkten eller företaget och fokuset dras till den lättklädda kroppen. Dahlqvist och Linde menar på att reklamen kannibaliseras vid dessa två tillfällena. Den här typen av reklamer finns hos Bethard och Leovegas Read More …

Reklam för Freshpet

Efter ett sökande efter söta reklamer som fånger tittares uppmärksamhet har vi hittat en vinnare. Vad sägs som Freshpets, djurfodertillverkare, som försöker ta reda på om hunden eller katten är det allra bästa husdjuret. Ta en titt och se vad ni tycker:

Reklam om mobilspel

Att spela spel är ingen nyhet, det har funnits länge och grundar sig i sällskapspel och lek så länge vi kan minnas. När utveckligen går framåt och teknik förbättras med tiden har det verkligen slagit igenom med spel vid datorn, mobil och surfplatta. Det finns många typer av spel online som vid nedladdningsbara klienter, casinosajter och andra typer av spelsidor på internet som nu marknadsförs som bara den! Det är bekräftatatt mobilspel har blivit en etablerad marknad och att vara en spelutvecklare är något som förekommer mer och mer på cv:n. Kanske beror det på dagens teknik eller de innovativa skaparna som gör det mer attraktivt för människor. När något etableras så snabbt är det samtidigt mycker vanligt att reklam för den här typen av produkt utförs och det ser vi framför allt mer i TV. Detta bevisar analysfirman App Annie. Bolaget som jobbar inom analys har kommit ut och publicerat data från februari som visar att spelutvecklarna King och Big Fish Games har haft ett par riktigt framgångsrika och populära TV-kampanjer. I topplistan över så kallade gratisspel placerar sig Farm Heroes Saga plats sju efter att ha avancerat i sexton placeringar. Även Big Fish Casino har snott åt sig Read More …

Den första robotskrivna annonsen

Ovanför ser ni annonsen som fått stor uppmärksamhet! I mars år 2016 lanserades annonsen av MRM//McCann tillsammans med kunden Visma den första annonsen som inleds med en copy skriven av artificiell intelligens det vill säga delvis skriven av en robot. Idén bakom annonsen var frågan om hur redovisningsbranschens framtid ser ut till en programvara byggd på artificiell intelligens när Stiftelsen för Strategisk Forskning listade de yrken som högst sannolikhet att ersättas med robotar vilket blev redovisningsassistenter. Svart var enligt följande: ”Det finns goda möjligheter för revisionsbyråer att öka produktiviteten och lönsamheten. Men det kan vara svårt att veta var dessa möjligheter finns och hur du kan utnyttja dem för att förbättras. 82% av revisionsbyråerna är mindre förberedda på utvecklingen och endast 18% är mycket väl förberedda på framtiden.” Detta är också meningarna som Visma lägger in som kickstart på den halvt robotskrivna annonsen och det ska bli en ledande väg in i idén om ersättning av människors arbeten. Exprimentet var också för att demonstrera den tekniska utvecklingens framfart och som tidigare bara kunnat spekulerats kan det nu fastställas att digitaliseringen av arbeten är på riktigt. Christofer Weide, art director på MRM//McCann uttalar sig i en intervju till Dagens Media att han inte Read More …

Olika roller på en reklambyrå

Alla olika reklambyrårer ser självklart olika ut men vi har sammansatt de mest vanliga positionerna och rollerna i ett företag som sysslar med reklam. För att kunna bevisa ett företags helhet är det viktigt att alla bitar på plats och de största områdena bemannade. Här kommer en förenklad form på tjänsterna hos en reklambyrå:  Projektledare/Account Manager Den här personen har den främst kontakten med kunderna för reklambyrån och däremellan sköts all kommunikation. Det vill säga som vad vill kunden ha, är kunden nöjd och så vidare vilket kan bildligt jämföras med en säljare. Projektledaren alternativt Account Managern är företagets ansikte utåt för kunden och har ett gott samarbete med plannern (se nedan). Den lägger upp kundens önskemål och konternueligt stämmer av med både kund och anställda under processens gång. Planner Om man är Planner behöver man god magkänsla och sunt förnuft. Personen ska förstå konsumenten och hitta insikter kring beteende. Därifrån läggs en strategi upp som blir grund för den kreativa briefen och med den lägga mark för smarta lösningar. I sin tur har Planner gott samarbete med kretörerna (se nedan) och hjälper även till så att dem finner de bästa ideérna och kreationerna. På mindre firmor hoppar man ofta Read More …